Black Friday - átverés vagy nem?
Ha a Black Friday kifejezést halljuk, legtöbbünknek az év végi óriási akciók, leárazások jutnak eszünkbe. Ilyenkor kell vásárolni, betárazni, hisz az év ezen szakaszában jutunk legolcsóbban azokhoz a dolgokhoz, melyekre már régóta fáj a fogunk. Persze megvetetnek velünk olyan dolgokat is , melyekre valójában nincs is szükségünk, de néhány marketing fogással elérik a céljukat.
Alapvetően a fekete pénteknek arról kellene szólnia, hogy az év végén a kifutó termékeket komoly akciókkal árusítják ki, vagy egyes jelenleg is futó termékeket olcsóbban tesznek hozzáférhetővé. Sajnos ez nem ilyen egyszerű.
Bizonyára mindannyian nézitek a reklámokat a tévében a fekete péntek közeledtével , illetve olvassátok a webáruházak hatalmas képes hirdetéseit, melyekben adott termékek óriási árengedménnyel történő vásárlását teszik lehetővé. Ezek az események a meghirdetett nap egy bizonyos időpontjában kezdődnek és csak korlátozott darabszámban érhetőek el, néha csak pár darab rejtőzik az akció mögött. Így szinte esélyünk sincs arra, hogy egy egy darabra szert tegyünk. De mi lehet a célja ezzel a webáruházaknak, botoknak? Webáruház esetén, ha lemaradsz az adott akcióról, tovább nézelődsz és nagy eséllyel vásárolsz valamit. Boltok esetén, ha már befáradsz és szomorúan könyveled el magadban, hogy a napokkal azelőtt kinézett termék már elfogyott, eséllyel fogsz ott hagyni pénzt, hisz üres kézzel nem mindenki szeretne hazamenni.
A másik marketing fogás az, hogy hihbetetlen akciót kirdetnek sok-sok terméknél. Némelyik 60-70%-al is olcsóbb, mint előtte nap. De ez ne csapjon be bennünket. Például ha egy monitor 209.000 forintról 134.000 forintra le van árazva, ne ugorjunk azonnal. A 134.000 forintos ár nagyon jó... vagy mégsem? Ha ezt a terméket máshol 117.000 forintért megkapjuk, már nem is hangzik olyan jól, igaz? Gyakran élnek a webáruházak ezzel a trükkel, hogy felemelik az árat, hogy aztán Black Friday-kor hihetetlen akciót tudjanak belőle fabrikálni. Ezért érdemes más helyeken is megnézni az árat, biztosan jól járunk e a vásárlással.
Van még egy dolog, amellyel élnek a kereskedők, az pedig az idő. Ha látjuk, hogy az akció csak rövid ideig tart, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez egy olyan lehetőség , melyet csak rövid ideig élvezhetünk. Igen, mert ezt akarják velünk elhitetni. Ami nagy hibának számít a vásárlók körében az, hogy nem az adott termék használhatóságát, szükségességét nézik, hanem a felette lévő akció mértékét, hisz ha nem lenne leakciózva, akkor nagy eséllyel még a vásárlás gondolata sem fordulna meg a fejünkben, de így szinte ajándéknak érezzük...
Ezek alapján csak tiszta fejjel kezdjünk el fekete pénteken nézelődni, vásárolni, hisz a Black Friday sok esetben az átverés határait súrolja. Csak azt vegyük meg, amit máskor is megvennénk, illetve ha valamire valóban szükségünk van, akkor azt több helyen is nézzük meg...