battle-royale-baberokra-tor-a-cod-black-ops-4-blackout-beta

Battle royale babérokra tör a CoD - Black Ops 4 Blackout béta

2018. szeptember 18. Bordás Dávid PC

Manapság nagyon népszerű műfaj a battle royale és ebből a legnagyobbak sem akarnak kimaradni. Így az Activision kiadta az ukázt a Treyarchnak, tessék az új CoD-ba belecsempészni a módozatot. Megtették és lehetőséget adtak kipróbálni.

A bevezetőben említettem, hogy igen népszerű játékstílusról van szó, mikor a battle royale-t említjük. A népszerűsége akkora, hogy mindenki be akar szállni a jóba, így a tavalyi PUBG robbanás után a Fortnite Battle Royale lett az új sláger és rendkívül nagy a játékosbázisuk. Ezzel együtt persze a bevétel is, így a nagy pénzre vágyó kiadók, ha már venni nem tudtak egy kész játékot, beleillesztik a sajátjukba. Idén így tesz az Acti és az EA is, mivel a Battlefield V is kap egy ilyen játékmódot.

Egy kis történelem

Ha már ilyen népszerű a battle royale, nézzük csak meg röviden, hogyan is lett ilyen közkedvelt módozat. A 2000-es években már léteztek olyan játékok, amikben szerepelt hasonló játékmód. A Counter Strike és az Unreal Tournament is mutatott már last man standing játékmódokat, de ott még csak 10-14 játékos méretben volt elérhető. Akkoriban még annyira népszerű sem volt, mivel a kompetitívebb játékmódok még jóval több játékost mozgattak meg. Majd a 2010-es években kijöttek a Hunger Games filmek és már nem csak egy szűk játékosréteget kötött le a battle royale témája, hanem már a mainstream részévé próbált válni. A 4 Hunger Games film óriási siker volt és már akkor is voltak próbálkozások ahhoz hasonló játékmódokkal. Az első ilyenek közé az akkoriban még nem annyira felkapott Minecraft próbálkozott túlélő móddal, a Hunger Games megjelenése után pedig magasat ugrott a játékosok száma. 2012-ben látott napvilágot az ARMA II egyik modja is, a DayZ mod, ami egy post-szovjet világba dobta le a játékost, ahol zombikkal és más játékosokkal is találkozhattunk, de az elsődleges feladatunk a lootolás, majd utána a többiek levadászása volt. Ez utóbbi nem volt kifejezett cél, mert ha valakit megöltek, hát ennyi volt kezdett egy új karaktert egy másik szerveren ahol talán barátságosabbak az emberek, mivel a DayZ-ben akár random emberekkel is összeállhattál. Ebből nőtte ki magát egy kis streamer közösség, akik a Hunger Games filmek mintájára kezdtek el játszani és kifejezetten egymás levadászására mentek rá, ők Hunger GameZ címen még bajnokságokat is tartottak. Ennek mintájára A DayZ-n belül megalkották a DayZ: Battle Royale-t, amit a mai PUBG ötletadója, Brendan Greene követett el. Sajnos a DayZ Standalone fejlesztése során ez az ötlet feledésbe merült. Majd egy évvel később, 2013-ban elkészül a Rust nevű játék első változata, ami a Minecraft és a DayZ ötvözetéből készült. Ez is népszerű lett, de továbbra sem a ma megszokott gyors harcok voltak a meghatározóak. 2014-ben elkészült az ARMA III battle royale módja, ami már kifejezetten a PlayerUnknown's Battlegrounds címet viselte, Brendan Greene reddit neve nyomán. Népszerű lett a módozat és lefektette a későbbi PUBG alapjait. A DayZ ötletén 2015-ben megjelent a H1Z1 című játék, ami ugyanarra a koncepcióra épült. mint a DayZ, de kisebb volt a térkép, így rövidebb volt egy-egy játékos élete. Viszonylag népszerű lett, mivel szerződtették Greene-t és vele együtt a PlayerUnknown's Battle Royale nevet és a H1Z1 is kapott egy battle royale módot. Sajnos rengeteg szerverproblémával küzdött, így még a viszonylagos népszerűség is visszaesett, bár nagy számban fogyott, pedig még csak béta volt. Majd 2017. tavaszán megjelent a ma mindenki által jól ismert PlayerUnknown's Battleground a PUBG Corporation jóvoltából, ami azonnal hatalmas eladásokat produkál, pedig erősen béta állapotú volt. Az eddig kis réteget megmozgató zsánerből, milliós játékosközösséget hoztak létre és sorra döntötték a rekordokat minden tekintetben. Az Epic ezen fölbuzdulva készítette el egyik meglévő játékára a battle royale módot, ami addig szint ismeretlen volt a játékosok számára, de a Fortnite szinte azonnal népszerű lett, amint megjelent az új játékmód. Innentől pedig elérkeztünk oda, ahol ma tartunk, vagyis mindenki battle royale játékot ad ki, hogy ehessen ennek a millió dolláros üzlet tortájából.

De mit tud a játék?

A történelmi áttekintés után pedig rátérek arra, mit is hozott ki a béta alapján a Treyarch a zsánerből. Alapvetően a CoD Black Ops 4 battle royale módja, vagyis a Blackout nem sokban tér el a többi hasonló játéktól. 88 játékost ledobnak helikopterekkel egy terepre és a leérkezés után összeszedvén a talált dolgokat felhasználva, pusztítsuk el a többi játékost a győzelem érdekében. Persze máris észre vehetünk egy fontos különbséget, mivel nem 100-an, hanem csak 88-an indulunk neki a harcnak. Igazából nem tudom mi indokolja a létszámcsökkentést, mert a Blackout pályája nem kisebb, mint a PUBG legkisebbje, vagyis a Sanhok. Ellenben igen érdekessé tették a Blackout mapját. Fogták korábbi Black Ops játékok multiplayer és zombi térképeit és ezeket rápakolták egy kissé sivatagos, kissé erdős alapra, meghintették néhány teljesen érdektelen házikóval összekötötték a részleteket utakkal, adtak hozzá pár irányíthatatlan járművet és így lett a Blackout mapja. A multi mapokat egy cseppet felújították és alkalomhoz illően átalakították, de senki se gondoljon drasztikus változtatásokra. Egy az egyben belepakolták, így ha valaki ismeri a BO sorozat legnépszerűbb multis és zombi módos térképeit, nagyjából ismeri a Blackout map 1/3-át. Persze azért nem a Treyarchról lenne szó, ha nem spékelték volna meg egy-egy érdekességgel a térképet. Azok a helyek, melyek eredetileg zombis pályák voltak egyrészt jó loot helyek, másrészt nem sokkal a leérkezésünk után máris élőhalottak fogják megnehezíteni a dolgunkat, bár néha jó lootot az elhullott zombik is elejtenek. Emellett a zombi módból ismert ládákkal is találkozhatunk, amik a Fortnite ládáira hasonlítanak, amikből értékes loot nyerhető. Illetve különlegesség még, hogy máshol nem megtalálható fegyverek vannak még a zombikkal tűzdelt épületekben elrejtve. Az egyetlen rész, ami komolyabb átalakításon esett át, az a Nuketown, ami itt egy egész szigetet lefed és még egy eldugott bunkert is lehet találni alatta. Vicces kis feature-ök ezek, amik hozzátesznek a játékhoz.

A pályán kívül persze más dolgokat is tettek a játékmódba. A Black Ops 4 eddigi multi bétájából már megismert fegyverek itt is visszaköszönnek. Ezek a meggymag-vetők ugyanúgy működnek, mint azt már megismertük a multiban. Annyi az eltérés, hogy a multival ellentétben többfajta lehetőségünk van a fegyverekre felhelyezhető optikák terén. Red dot, reflex, 2x, 3x, 4x, 6x scpoe-ok is felszerelhetőek. A PUBG-vel ellentétben viszont itt nem minden scope szerelhető fel mindenfajta fegyverre. Például 6x-os kizárólag a sniper fegyverekre tehető fel, de a revolverre sem tehetünk fel 4x-es scope-ot. Alapjába véve minden fegyverre 6 db kiegészítőt lehet felpakolni, többek között valamely scope-ot, stock-ot, forgrip-et, laser-sight-ot, csővégmódosítás, fast-mag-ot (gyorsabban cserélhető tár) illetve extended mag-ot (nagyobb tár). Ezek nagyjából mindig feltehetőek, egy-két kivételtől eltekintve. És persze a muníciót is magunknak kell gyűjtenünk. Mint a PUBG-ben itt sem mindegy melyik fegyverbe milyen illik, de szerencsére jelzi a játék mit érdemes felvenni. Viszont csak limitált számú lőszert vehetünk fel, még akkor is ha csak egyfajtára limitáljuk a készletünk, de ezt a maximális lőszert egyszerre minden típusból felvehetjük és semmilyen hátrányunk nem fog válni belőle, nem lassít minket és nem vesz el mástól helyet a zsákunkban.

És ha már a zsákunk. A PUBG-vel ellentétben itt nem globális a zsákméretünk, ezt értem úgy hogy mindennek megvan benne a maga helye, így mindenből maximális mennyiséget vihetünk magunkkal. Így például nem raktározhatunk el magunknak plusz kiegészítőket a fegyverünkhöz. Alapesetben 2 fegyver lehet nálunk, ezekre helyezhetünk el fegyverenként 6-6 módosítást. Emellett amint említettem már korábban az összes lőszerfajtának van egy-egy zsebe, amit meg is tölthetünk. Ezen kívül van egy alap zsákunk, ami 5 hellyel rendelkezik, erre az 5 helyre pakolhatjuk be különféle méretű elsősegély csomagokat, illetve az extra dolgokat amiket felszedhetünk. Ilyen például a multiból áthozott grapling hook, vagy a trophy system. Ezek ahogyan a felvehető Perkek is, amik a multiból lettek átemelve, limitált számban használhatóak, tehát példaképp, a grapling hook-ot 5-ször használhatjuk mielőtt "eltörik". Ezt az 5 helyet duplázhatjuk meg ha felveszünk egy táskát, de csak egy fajta táska van, így nincs az, mint a PUBG-ben, hogy minél magasabb szintű a táska annál több dolog fér bele. Ezzel szemben pajzsból felvehetünk többfajta szintűeket, amik nyilván jobban védelmeznek minket a támadásoktól. Kicsit bonyolultabb az elrendezés mint másutt, mivel nem ömlesztve vannak a cuccaink, hanem szortírozva, de megszokható, megtanulható.

A battle royale játékokból már ismert módok itt is megtalálhatóak. Solo, duo, squad, vagyis egyedül egy társsal, vagy 3 társsal is nekivághatunk a csatának. Ami egyelőre nagyon stabilnak tűnt, de épp emiatt hozták be a béta miatt a 90 fps-es lockot. Nem tudni, hogy ez így marad-e a végleges verzióra is, de talán érdekes volt látni, hogy milyen az, ha pc-n is mindenki egyenlő fps számmal indul. Viszont amit meg kell említeni az a látvány, mert béta, vagy sem, fps lock vagy sem, elég csúnyácskára sikerült. High beállítások mellett is egy-egy épület, vagy jármű úgy néz ki, mint a multiplayerben low beállítások mellett. Azt még megértem, hogy kicsit visszavesznek a grafikából, hogy ugyanolyan beállítások mellett ugyanúgy fusson, mint a multi, de ez azért kicsit sok. De valahol jó is, mert ugyanolyan grafikai beállításokkal, mint a multi nagyjából ugyanúgy is fut. De a technikai háttéren még javíthatnak a megjelenésig.

Összességében egy jó adaptációja lett a battle royale módozatnak CoD stílusban előadva. Egyes elemeket és mechanikákat még szokni kell, ha pl PUBG-ből ül át az ember a Blackoutba. Viszont akik szeretik a CoD-okat ezt is szeretni fogják. Mert végül is ez is csak egy CoD. Nagyobb mappal, lootolással, járművekkel, de ugyanaz a gyors játékmenet jellemzi, mint a Black Ops 4 multi módját. Érdemes várni a végleges verzióra, ami október 12-én esedékes, Playstation 4, Xbox One és PC platformokon.

Írta: Bordás Dávid

Hasonló bejegyzések: