dakar-desert-rally-ps5-teszt

Dakar Desert Rally PS5 teszt

2022. október 09. Uszkai Dávid Konzol

A Saber Porto jóvoltálból megérkezett a legújabb Dakar játék, mely sorozat igencsak hosszú pihenőn volt videójáték téren. Hogy milyen lett az új rallys játék, ami a Dakar Desert Rally nevet viseli? Tesztünkből kiderül!

Mielőtt viszont belevágnánk a tesztünkbe, egy gyors visszatekintés a szériára, ugyanis engem nagyon sok szép emlék fűz ehhez a sorozathoz. Tulajdonképpen az összes korábbi szériával játszottam, anno még nagyon régen PC-n a Paris-Dakar Rally-val ami még 2001-ben jelent meg, majd ezt követte PlayStation 2-ön a Dakar 2, ami 2003-ban jelent meg, majd a Dakar 18 ami 2018-ban és most itt vagyunk a legújabb résznél, mely a legteljesebb Dakar élménnyel kecsegteti a játékosokat. A játék rengeteg fejlődésen ment át az évek során, ami nem is csoda hisz eltelt több mint 20 év, így igencsak látványos a változás. Régi emlékeimre visszagondolva, az egyik kedvencem az a Dakar 2 volt még PS2-ön, én mindig is csodáltam, hogy mennyire menő már, hogy kamionokkal is lehet versenyezni, és abban a játékban volt először lehetőség arra, hogy ezt mi is megtegyük mint játékos.

Aztán a Dakar 18 az már egy másik szint volt, egy sokkal jobb grafikát kaptunk a játékban, jóval kidolgozottabb menürendszert és egy teljesen más játékélményt. Én nagyon szerettem ezt a szériát is, viszont számomra nagyon unalmas volt és monoton a játék, sokszor egyedül kóvályogtam a sivatagban, sehol egy másik autó vagy bármi történés, így hosszú távon nagyon könnyen el lehetett unni a játékot. Ennek megfelelően nagyon kíváncsi voltam, hogy mit fog nyújtani a Dakar Desert Rally, ami szerencsére ilyen téren egyáltalán nem okozott csalódást.

De hogy mi is az a Dakar rali? Egy évente megrendezett sivatagi tereprali verseny, amit még a ’80-as években rendeztek meg először és azóta is megrendeznek minden évben. Anno még Párizs és Dakar között ment a verseny, viszont 2008 folyamán biztonsági okok miatt elmaradt a verseny, 2009-től pedig a verseny átkerült Dél-Amerikába, ahonnan 2020-ban ismét új helyre került, Szaúd-Arábia. Mindennek ellenére a nevet szerencsére megtartották, így mindenki könnyen azonosíthatja a sorozatot. A ralin különböző kategóriákban indulhatnak a versenyzők: van autó, motor, kamion és quad kategória is, ezekben mérettetik meg magukat a versenyzők. A Dakar Desert Rally az elmúlt 3 szériát dolgozza fel, ennek megfelelően a 2020, 2021 és 2022-es év versenyzői és autói találhatók meg a játékban és a fentebb leírtak alapján a helyszín is új az elődökhöz képest, ezúttal Szaúd-Arábiában versenyezhetünk a felsorolt kategóriák valamelyikében.

De hogy mit is tud a játék? Az öt járműtípus közül válogathatunk kedvünk szerint és vethetjük be magunkat a navigációs küzdelmekbe és a csapatmenedzsmentbe. A játék rögtön egy tutoriallal kezdődik, ami bemutatja először az irányítást, illetve már rögtön az elején kipróbálhatjuk a 3 fő kategóriát: az autót, a motort és a kamiont. Ha megvagyunk a bevezetővel rögtön a garázsnál találjuk magunkat, ahol meg kell vásárolnunk az első járművünket amelyik lehet bármelyik a fentebb felsoroltak közül. Ezután rögtön megnyílik a versenyzés lehetősége, ahol 3 féle nehézségi szint közül válogathatunk: a legkönnyebb szintnél minden navigációs segítséget megkapunk a könnyű tájékozódás érdekében, van egy középső szint, ahol már mi magunk kell tájékozódjunk és van egy nagyon profi szint, ott már tényleg semmiféle segítséget nem kapunk a játéktól, magunk kell boldoguljunk. Ez az utolsó nehézségi fok amúgy a 25-ös szint feloldása után lesz csak elérhető. Az átlag játékosnak bőven elég amúgy a legkönnyebb Sport játékmód, aki kicsit több kihívást szeretne az választhatja a Simulation-t.

A terület hatalmas nagy, több mint 20.000 négyzetkilométert barangolhatunk be a játékban, a játék célja pedig végtelenül egyszerű: úgynevezett „waypoint”-okat, azaz útpontokat kell elérnünk az egyes szakaszok során, és ezeket érintve kell végig haladni minél gyorsabban, lehetőleg elsőként a pályákon. Vannak különböző időbüntetések is a rendszerben, ha kihagyunk egy-egy ilyen útpontot akkor időbüntetést kapunk, de akkor is ugyan erre a sorsa jutunk, ha javítanunk kell a járművet menet közben.

Ha befejeztünk egy versenyt akkor azért tapasztalati pontokat kapunk, amiket kigyűjtve magasabb szintre juthatunk a játékban, illetve különböző Dakar pontokat is begyűjthetünk (DP), melyek felhasználásával szervizelhetjük a járműveket, vagy épp újakat vehetünk belőle. Természetesen mindegyik megnyert szakasz új szakaszokat nyit meg előttünk és egyre több és több autót vásárolhatunk meg. Van egy olyan érdekes bónusz is, hogyha a különböző szakaszokat mind az 5 jármű típussal megnyerjük akkor bónuszként kaphatunk egy klasszikus autót- vagy épp motorkerékpárt. Ez az előrehaladási rendszer ez egy vadiúj dolog a Dakar játékok történetében, szerintem éppen ideje volt bevezetni ezt a rendszert. A versenyek lebonyolítása és célja minden esetben ugyan az, a pályák viszont változatosak és a dinamikus időjárási körülmények is egy igazi pluszt jelentenek a játékban.

A szimulációs mód nagyon hangulatos tud lenni, ez ugye megszüntetni az automatikus mentést is az egyes pontok között, sebességkorlátozásokat vezet be bizonyos szakaszokon és az egyes szakaszok hossza is drámaian megnő ennek köszönhetően. Ahhoz, hogy ezt a módot elérjük legalább 25-ös szintűnek kell lennünk, ezt elérni kb. 10 órába telik. Az autómodellek nagyon jók, az aktuális évadban szereplő csapatokat szintén nagyon jó viszont látni a játékban, viszont egy baj van: a Mini, mint márka, hiányzik a játékból.

Mindegyik jármű nagyon részletes belső kidolgozással rendelkezik, a festések, a különböző részei az autónak szintén nagyon részletesen ki vannak dolgozva. Az animációk is rendben vannak nagyrészt, egyedül az etapok végi pódium ceremónia animáció néz ki kicsit furán, mindenkinek ugyan az a karaktere van, ami kicsit viccesen néz ki, ezt a részét a játéknak nagyon kispórolták a fejlesztők. A sérülés modell szintén alaposan ki lett dolgozva, az autók tudnak törni, betörik az ablak, összenyomódik a kasztni, leszakad az ajtó és minden ehhez hasonló jelen van a játékban.

A járművek irányítása igencsak érdekes, egyik előző Dakar játékhoz se tudom hasonlítani, az elején nagyon fura volt számomra, de idővel bele lehet jönni. Valahol az árkád irányítást keveri a játék némi szimulációval és ebből jön ki ez az elsőre kicsit fura végeredmény. Az autókkal jó érzés száguldozni, valamennyi visszajelzést kapunk is a kontrollerre vagy a kormányra, viszont nagyon nagy csodára nem kell azért számítani. Mi ugye PlayStation 5 platformon teszteltük a játékot, és kijelenthető, hogy a játék nem használja ki a DualShock kontroller adta lehetőségeket. Kormánnyal azért jobb a helyzet! Itt zárójelben megjegyezném, hogy aki kormánnyal szeretne játszani a játékkal az mindenképp csekkolja előtte, hogy támogatott-e a kormánya, másképp nem fog megfelelően működni a játék! A Fanatec kormányok például a megjelenéskor még nem támogatottak.

Grafika terén, ha vizsgáljuk a játékot akkor szintén fontos kiemelnünk, hogy a grafika úgy önmagában rendben van, hozza az elvárt szintet, az viszont csalódást keltő, hogy a játék nem tudja tartani a stabil 60 FPS-t a versenyek során. PS5-ön kétféle mód közül válogathatunk: a jól megszokott Quality és a Performance között. Míg előbbi a felbontást részesíti előnyben az FPS kárára, addig a második inkább a stabil FPS számot célozza meg. Én mindig is az utóbbit preferáltam, sajnos viszont azt tapasztaltam, hogy amikor több autó van körülöttem vagy esik az eső, homokvihar van, nagyon könnyen hajlamos a játék eldobni a képkockákat, aminek következtében az az érzése az embernek, hogy laggol a játék. A fórumok szerint ez a gond nem csak PS5-ön, hanem Xbox-on is jelen van, így bízok benne, hogy egy későbbi patchel javítják majd a fejlesztők a performanciát.

Apropó patch és letölthető tartalom… a fejlesztők azt ígérték, hogy a valós életbeli Dakar formátum amiben végig küzdhetjük magunkat a 2020, 21 és 22-es szezonon egy ingyenesen letölthető DLC formájában fog érkezni a játékhoz, így kíváncsian várjuk ezt a fejlesztést is. Egymás elleni online játékra szintén van lehetőség, ugyan úgy ahogy AI által vezérelt botokat is hozzáadhatunk a játékhoz, de számos újítást és fejlesztést ígértek e téren is a fejlesztők az év végéig, a következő év elejéig.

Összegzés

Ha összegeznem kéne a látottakat, akkor egyértelműen kijelenthető, hogy a Saber-nek sikerült összehoznia az egyik legélvezetesebb Dakar rally játékot, amit kaptunk az elmúlt 20 év során. Minden hibája ellenére látszik a fejlődés a sorozatban, de viszont ott van a kettősség érzése is azzal a rengeteg potenciállal kapcsolatban, aminek egy nagy részét nem sikerült a fejlesztőknek a gyakorlatba ültetniük: legyen szó itt a visszajátszások lehetőségéről, egy esetleges fotó módról vagy a stabil képkocka frissítésről. Ámbár, ha az érem másik oldalát vizsgáljuk akkor az is látszik, hogy ezek mind-mind olyan dolgok amiket javíthatnak idővel a fejlesztők – és amire ígértet is kaptunk tőlük, így ez a játék innentől már csak egyre jobb lehet frissítésről frissítésre.

Mindezeket figyelembe véve én mindenképp ajánlani tudom a játékot, Dakar fanoknak mindenképp kötelező darab, akik viszont kicsit hezitálnak a vásárláson, őket viszont szerintem a következő pár nagyobb frissítés megfogja győzni, hisz a Dakar Desert Rally egy nagyon jó alapokra épített játék, amire szerintem a következő pár hónap után méltán tekinthetünk úgy, mint az egyik legnagyobb és legjobb nyitott világú versenyautó játékára. A játék PC-re Steam-en keresztül IDE, PlayStation 5 és 4-re IDE, míg Xbox Series X|S-re IDE kattintva vásárolható meg.

A tesztpéldányt a játék forgalmazója, a Honest PR biztosította számunkra, melyet ezúton is köszönünk nekik!

Írta: Uszkai Dávid

Hasonló bejegyzések: