Mesterlövész bőrébe bújva – Sniper Elite 5 PS5 teszt
Megérkezett a Sniper Elite 5, a Rebellion legújabb mesterlövészes játéka, amelyből ezúttal se maradt ki a sorozat legautentikusabb tulajdonsága, a röntgensugaras kill cam. Ha kíváncsi vagy milyen lett a sorozat legújabb része, olvass tovább, mert tesztünkből minden kiderül!
A Sniper Elite franchise már igencsak hosszú múltra tekint vissza, hisz a legelső játék még 2005-ben jelent meg. Azóta rengeteg víz lefolyt a Dunán és a kiadó is sok mindenen keresztül ment, de elérkezettnek látták a fejlesztők, hogy a 2017-es 4. rész után folytassák a szériát – a zombis kitekintést és a VR változatát a játéknak nem beleszámítva ide. A széria mindig is megosztó volt a játékosok és a sajtó körében, az előző részeknek is eléggé vegyes volt a fogadtatása, úgyhogy kíváncsian vártam, mit sikerült kihozniuk a srácoknak az új részből. A fejlesztők mindennél részletesebb valós helyszíneket ígérnek, továbbfejlesztett felfedezési rendszert vezettek be és a küldetések többféle módon történő teljesítésével is kecsegtetik a játékosokat.
A játék május 26-án jelenik meg PC-re, Xbox One-ra, Xbox Series X|S-re, PlayStation 4-re és PlayStation 5-re. Ami jó hír a Game Pass tulajoknak, hogy a játék már a megjelenés napján bekerül a kínálatba, így aki előfizetett a szolgáltatásra az egyből bele is vághat a mókába. Mi a játékot PS5-ön teszteltük, melyhez a tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Magnew Games biztosította, melyet ezúton is köszönünk nekik!
A Sniper Elite 5 1944-ben játszódik a második világháború legkiélezettebb időszakában. A szövetséges hatalmak felfedtek egy titkos náci összeesküvést, mely a Projekt Kraken kódnév alatt fut és amely a tengelyhatalmak javára fordíthatja az egész háborút. A sorozat rajongói számára már ismerős lehet az amerikai mesterlövés, Karl Fairburne neve, hiszen hősünk ismételten visszatér, így az ő bőrébe bújva kell majd teljesítenünk a különböző feladatokat. Karl Franciaország felé veszi az irányt és ott kapcsolatba lép a hazájukat védő csapatokkal, hogy együtt akadályozzák meg a Projekt Kraken megvalósulását, mielőtt még túl késő lenne. Mint kiderült, a Projekt Kraken egy nagyobb náci hadművelet Amerika megtámadására, ami negatív hatással lenne a partraszállásra. A játék történései közvetlenül ezen esemény előtt és után játszódnak. A sztori vezérfonala azért ismerős lehet a sorozat kedvelőinek, már az előző részekből is, a lényeg igazából ugyan az: ismét a nácikat kell levadászni és megállítani a mesterkedésüket. A játék 9 küldetést tartalmaz, játékidő szempontjából pedig a játékstílus és a nehézség alapján a fő küldetések több mint 12 órányi szórakozást biztosítanak számunkra, ha pedig minden mellékküldetést is teljesítünk akkor ez az idő akár a 20 órát is meghaladhatja – mindez a mai trendeket figyelembe véve erős középkategória.
Játékmódból is kapunk egy párat, ott van a kampány mód, egy hordamód, illetve az online multiplayer is. Az egyik legkellemesebb meglepetés az egyértelműen a kampány mód kiválasztása után vár minket, ugyanis az első dolog amit bekapcsolhatunk az az Axis Invasion mód. Ez a játékmód a Sniper Elite 5 újdonsága – a Souls játékok kedvelőinek már ismerős lehet ez a mód, ha ezt kiválasztjuk akkor egy másik játékos belekotnyeleskedhet a játékunkba egy náci mesterlövész bőrében, ezzel is kicsit megspékelve a játékmenetet. Természetesen ez az opció ki is kapcsolható, én tettem azért vele egy próbát és nekem tetszett, szerintem egy üde színfoltja a játéknak ez a mód. Mindemellett a kooperatív mód se maradt ki a repertoárból, egy társunkkal is végigjátszthatjuk a sztorit, sőt mindezt cross-play támogatással tehetjük, így teljes átjárás van a különböző platformok között.
Ami a játékélményt illeti, a sorozatra jellemző minőségre számíthatunk, a grafika nagy általánosságban rendben van – természetesen nem egy COD szint és hagy itt-ott kívánni valót maga után, de a különböző helyszínek kidolgozására látszik, hogy nagy hangsúlyt fektettek a fejlesztők és a pályák is változatosak. Amit viszont kicsit szomorúan konstatáltam a kampány során az a játékmenet és annak az átalakulása. Az első pár küldetés után azon kaptam magam, hogy igazából olyan érzésem van mintha egy Hitman játékkal játszanék, állig felfegyverkezve mindennel magamnál, de mégis ugyan azt a rejtőzködő, surranó stílust alkalmazom, mint a 47-es ügynök esetében. Ehhez nagyban hozzájárul az is, hogy nagyon sokszor tényleg teljesen értelmetlen elkezdeni lövöldözni, mert csak magamra haragítom a teljes ellenséges katonai tábort, akik mindenen átgázolva szitává lőnek bárhol is legyen az ember, így azért kétszer meggondolja a játékos, hogy bele akar-e keveredni ezekbe a bizonyos tűzharcokba vagy inkább surranópályán a katonák mögé lopódzik és egy jól irányított mozdulattal elkapja őket mindenféle zajongás nélkül. Ezzel alapvetően nem is lenne semmi gond, ha nem az lenne a játék neve, hogy Sniper Elite! Ehhez kellett egy kis idő míg sikerült alkalmazkodni, úgyhogy ezzel érdemes számolni, mielőtt valaki hamis illúziókat keltene magában. Itt ejtenék egy pár szót az AI-ról is, néha azért elég furán tudnak viselkedni, ahogy említettem az előbb a lövés hangjára mint az őrültek esnek neki a játékosnak, máskor meg azt se veszik észre ha előttük szaladgálsz fel-alá.
Ennek ellenére a küldetések teljesítésének a hogyanja teljesen ránk van bízva, mi választhatjuk meg, hogy milyen megközelítéssel és taktikával szeretnénk elérni a végső célunk. A pályán bolyongva számos másodlagos küldetést is kaphatunk, ezekkel ugye a játékkal eltöltött óraszám jelentősen kitolható.
A fegyverek részletekbe menően testreszabhatók, változtathatjuk a távcsövet, a tárat, a lőszert és még sok más egyebet, aki szeret ilyenekkel molyolni annak bőven lesz rá lehetősége. A fizikán nem sok változott, egy kicsit életszerűbb lett a célzási rendszer, illetve a játék igazi védjegye a röntgen kill-cam ezúttal is itt van a játékban, ráadásul most már nem csak a mesterlövész puskánkból kiadott lövések esetén, hanem a közelharcban elejtett ellenségeknél is előfordul az effajta animáció – utóbbira ugye szükség is van most már… Ez a játéknak tipikusan az a része ami megunhatatlan, a játék neve tulajdonképpen össze forrt az x-ray kill cam-el.
Érdemes pár szót ejteni a bugokról is, sajnos elő-előfordul itt-ott egy-egy hiba, szerencsére úgy tűnik a fejlesztők is tisztában vannak ezzel és igyekeznek mindegyiket kijavítani, tesztünk írásakor a játék még nem jelent meg mindenki számára, viszont már több patch is érkezett a játékhoz, így én bízok benne, hogy ez a megjelenés napján már kevésbé lesz zavaró és sikerül az összes hibát kijavítaniuk.
Összegzés
Összegezve a látottakat és ismerve a széria elődjeit nem ért nagy meglepetés, a Sniper Elite 5 hozta azt a szintet amit eddig is kaptunk a sorozattól. Ami mindenképp dícsérendő, hogy próbáltak a játékélményen javítani, az új pályákon látszik, hogy sokat dolgoztak vele a srácok, az új Invasion mód szintén élvezetesre sikeredett, a DualSense támogatás PS5 platformon szintén egy piros pont fejlesztők részére, illetve a röntgenkamerás golyótalálatok szintén megunhatatlan kellékei a játéknak. Nem mehetünk el azért szó nélkül a csalódást okozó dolgok mellett sem, ilyen például a közelharcok térnyerése – amivel amúgy semmi baj nem lenne alapesetben, ha nem egy mesterlövészes játékról beszélnénk elsősorban, a kicsit buta NPC-k és az itt-ott előforduló bugok.
A sorozat rajongóinak mindenképpen kötelező darab, ők biztosan nem fognak csalódni a játékban, aki pedig rendelkezik Game Pass-el annak is mindenképp ajánlott egy próbát tenni vele. A többi platformra pedig megvásárolható a játék mind lemezesen 18.890 Ft-os áron, mind pedig a különböző digitális áruházakban mint pl. Steam vagy PlayStation Store.