Payday 3 PS5 teszt
Kicsivel több mint 10 év után megérkezett a kooperatív lövöldözős játékok koronázatlan királyának a legújabb epizódja, a Payday 3. Hogy milyen lett az új rész? Tesztünkből kiderül!
A Payday sorozat legelső része még 2011-ben jelent meg, ami stílusát tekintve egy akkoriban még kiaknázatlan témát próbált meglovagolni, ez a téma pedig nem más, mint a bankrablás "szimulátor". Az alapkoncepció nagyon egyszerű: raboljunk ki minél több bankot 4 maszkos figura bőrébe bújva, mindezt barátokkal, egyedileg kitalált taktikával. A recept úgy tűnik be is vált, ugyanis habár a legelső rész nem volt akkora durranás, ám a 2013-ban megjelent Payday 2 egészen magasra tette a lécet, olyannyira, hogy a fejlesztők még az idei évben is adtak ki a 10 éve megjelent játékhoz új DLC-ket, frissítéseket.
A harmadik részen már egy ideje dolgoztak a fejlesztők, a legelső hírek szerint már 2017-ben elindult a fejlesztés, viszont idén év elején kezdtek el igazán felpörögni az események, ugyanis ekkor jelentették be, hogy 2023-ban biztosan érkezik az új rész, melyből 2023. szeptember 21.-én lett mindenki számára játszható változat.
Az alap koncepció tehát adott, így kíváncsian vártuk milyen újdonságokkal rukkolnak elő a fejlesztők. Mi a játékot PS5 platformon teszteltük, úgyhogy az ezzel kapcsolatos tapasztalatainkat fogjuk első sorban megosztani veletek.
A játék rögtön egy érdekes momentummal indít konzolon, ugyanis mielőtt belevágnánk a játékba egy Starbreeze Nebula fiókot kell létrehoznunk, mindezt a PS5 beépített (!) böngészőjének a segítségével. Kicsit szürreális élmény volt számomra ez a megoldás, ugye a PS5-ön nincs alapértelmezett böngésző, így nagyon ritkán találkozni ilyen megoldással. Szerintem sokkal elegánsabb lett volna egy QR kód + mobilos regisztráció kombinációja, mint egy konzolon futatott böngésző segítségével bepötyögni a regisztrációs adatokat. Ez sajnos nem választás kérdése, mindenképp szükséges a regisztráció ahhoz, hogy tovább tudjunk lépni a játékba. Ha ez viszont megvan, akkor rögtön a főmenübe találjuk magunkat.
A főmenü nagyon leegyszerűsített, könnyen elérhető minden, innen indíthatjuk és választhatjuk ki az egyes küldetéseket, itt konfigurálhatjuk az egyes loadout-jainkat és testreszabhatjuk a fegyvereinket mindenféle kiegészítőkkel, illetve az alapbeállításokat is innen módosíthatjuk. De nézzük is mit tartogat a Story Missions rész... meglepő módon a fejlesztők igyekeztek valami keret történetet adni az egyes küldetéseknek, ami igazából annyiból áll, hogy az egyes küldetések között átvezető videók vannak, amik formálni próbálják a cselekményeket. Hogy mennyire kell ezt „komolyan” venni azt mi sem bizonyítja jobban, hogy egy gombnyomásra eltüntethető az összes átvezető a kiválasztó menüből, így egyből a lényegre térhetünk. Az események amúgy New York-ban játszódnak és 6 darab játszható karakter közül választhatunk: Chains, Dallas, Hoxton és Wolf – ők ugye a korábbi részekben is szerepet kaptak, illetve van két új tag is ők Joy és Pearl.
Ha kiválasztottuk, hogy melyik küldetést szeretnénk végig tolni akkor rögtön egy előszobába kerülünk, ahol kiválaszthatjuk, hogy milyen nehézségi fokon szeretnénk játszani, illetve a létrehozott lobbi publikus vagy privát legyen. És igazából itt ki is merül a történet, ezután a matchmaking gombra kattintva automatikusan a rendszer keres/kreál nekünk egy megfelelő szobát.
Ez az elméletben amúgy nagyon egyszerűen hangzik, viszont a játék startja egyáltalán nem volt gördülékeny, mi szerencsére pár nappal a megjelenés előtt ki tudtuk próbálni a játékot és le tudtuk tesztelni az egyes funkciókat, a megjelenés napja óta viszont szinte egyáltalán nem működnek a szerverek – a tesztünk írásának pillanatában sem, így akárhányszor szerettük volna kipróbálni milyen az új játékosokkal játszani egyszer sem sikerült meccset találni. A fejlesztők elmondásuk alapján gőzerővel dolgoznak a javításon, a játékosok viszont érthető módon türelmetlenek így nem meglepő módon nagyon lehúzták a játékot a különböző fórumokon – mindezt teljes joggal hozzáteszem.
Remélhetőleg ezt a kis malőrt mihamarabb sikerül orvosolniuk és az a nagy embertömeg, aki megrohamozta a játékot az szépen lassan belevetheti magát a rablás művészetébe. Én személy szerint a matchmakingből kicsit hiányolom a CRIME.NET-et, ha nem is volt tökéletes az a megoldás sem, viszont szerintem sokkal átláthatóbbak voltak az egyes szobák és talán még megbízhatóbb is volt az egésznek a működése.
Ha sikerült lobbyt találni egy gyors loadout választás után már egyből indul is a játék, ami a korábbi részekből jól megszokott módon indít: minden pályán sima civilként kezdünk, úgy, hogy nincs is rajtunk semmiféle maszk, ebben a módban pedig bejárhatjuk a pálya jó részét, kamerák, őrök, hátsó ajtók után kutathatunk, és különféle tiltott területekre is besétálhatunk, mindezt persze csak úgy, ha nem keltünk feltűnést. Van egy „személyi asszisztensünk” is, aki folyamatosan súgja a fülünkre a legjobb tippeket, ötleteket, úgyhogy szerencsére nem vagyunk magunkra hagyva. A fegyver pedig akkor kerül elő és a buli akkor indul amikor a maszkok felkerülnek, ettől a pillanattól kezdve pedig nincs visszaút, már nyakig vagyunk a slamasztikában.
Ami a taktikát illeti a lehetőségeink tárháza ezúttal is elég széles – ez adja a játék időállóságát, ugyanis teljesen rajtunk áll, hogy ajtóstul rontunk be az épületbe fegyvert fogva mindenkihez, vagy rejtőzködve próbálunk meg lelépni a szajréval. Utóbbi természetesen sokkal nehezebb és csapatmunkát is igényel, persze a méltó jutalom sem marad el a játék végén.
Ami a rablások dinamikáját illeti találkozhatunk egy-két újdonsággal az előző részekhez képest: a túszokat nem csak megkötözhetjük, hanem alku tárgyává is tehetjük, ugyanis, ha elengedjük őket akkor akár plusz lőszert/eszközöket kaphatunk értük cserébe, de akár élő pajzsként is hurcolhatjuk őket magunk előtt. Ellenfélből – rendőrből, ezúttal is akad mindenféle, vannak erősebbek és gyengébbek, de fel kell kötnünk a gatyánkat, mivel minél nagyobb nehézségi fokon játszunk, annál durvábban támadnak minket is. A játékot lehet amúgy bot csapattársakkal is játszani, ezt viszont senkinek se ajánlom, ugyanis nagyon buták szegények, az egyetlen hasznos feladatuk az igazából, hogyha mi a földre kerülünk akkor odajönnek és felszednek minket. Viszont jó hír, hogy a játékban van Cross-play támogatás, így a PC-sek, az Xbox-osok és a PlayStation-ösök is tudnak egymással játszani, így ez biztosan nem lesz akadály a barátokkal való játék során.
Ahogy a cikk elején említettem, a loadout bekonfigurálása és a fegyverek testreszabása külön menüpontot kapott a játékban. Itt a legapróbb részletekbe belemenve testreszabhatjuk a fegyvereket és új kiegészítőket is pakolhatunk rájuk. Fejlődési rendszer szintén helyet kapott a játékban, itt különböző „skilleket” szerezhetünk meg a küldetések teljesítése után.
Ami a technológiai megvalósítást illeti a játék meglepő módon Unreal Engine 4-el készült el, de a fejlesztők azt ígérték, hogy a megjelenés után egy ponton majd váltani fognak Unreal Engine 5-re. Személy szerint nagyon kíváncsi vagyok, mikor jön el ez a pont és hogy hogy lesz ez kivitelezve a gyakorlatban. A performanciát tekintve hozza a játék az elvártat – PS5-ön azért néha-néha eldobott pár képkockát a játék. Ami az összképet illeti ráfért azért a sorozatra egy kis gatyába rázás ilyen téren is, azért a Payday 2 több mint 10 éve jelent meg és hát egyértelmű, hogy elszaladt az idő felette.
Ami pedig a hanghatásokat és a zenéket illeti, a fejlesztők ismételten odatették magukat, a pörgős zene, a különböző effektek, mind-mind hozzák azt az élméynt amit elvárnánk egy ilyen játéktól.
Összegzés
Ha a játék minden aspektusát figyelembe vesszük, akkor az egyértelműen megállapítható, hogy van még hova fejlődnie a játéknak. A játék startját beárnyékoló szerver hiba kardinális kérdés ezekben a napokban, mindenképp javításra szorul a játék ezen része, mielőtt a játékos közösséget még jobban sikerül felhergelniük a fejlesztőknek. Ezen kívül viszont szerencsére a jól bevált alapokhoz nyúltak vissza a fejlesztők, a koncepció lényegében ugyan az, nagyon minimális változással magában a körítésben, illetve lássuk be, azért a grafikai frissítés is ráfért már a sorozatra.
Így mindezt figyelembe véve én bizakodó vagyok a játék jövőjét illetően, remélem a Payday 2-höz hasonló támogatást kapunk a jövőben és akkor biztosan idővel az összes hiba kikalapálásra kerül és a fejlesztők a különféle új tartalmakkal újabb és újabb lendületet tudnak majd adni a játéknak. A Cross-play funkció szintén erős ütőkártya a játékos bázis egyben tartására, mintahogy az is, hogy a megjelenés napjától a játék elérhető az Xbox Game Pass keretein belül. A Payday 3 PlayStation 5, Xbox Series X|S, Xbox Cloud Gaming és Windows platformokon érhető el.
A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Magnew Games biztosította számunkra, melyet ezúton is köszönünk nekik!