Pro Cycling Manager 2022 - versenyezz a világ legjobb kerékpárosai ellen!
A Pro Cycling Manager évről évre megjelenik (konzolokra pedig a Tour de France) mely kisebb nagyobb változtatásokkal kerül a boltok polcaira. Általában adatbázis frissítésről van szó és pár évente a grafikus motort is lecserélik a készítők és az is előfordul , hogy a fejlesztők komolyabban belenyúlnak a játékmódokba, hogy felfrissítsék a játékélményt. Kíváncsian vártuk, hogy a Pro Cycling Manager 2022 érkezésével melyek azok a dolgok, esetleg újdonságok, amelyek okot adnak arra, hogy kifizessük a jelen esetben közel 16 ezer forintos árat.
Első körben érdemes kitérni arra, hogy a játék mennyire átfogó abban a tekintetben, hogy milyen helyszíneken és kikkel versenyezhetünk. Az adatbázis továbbra is hatalmas, hisz a versenynaptárban 260 esemény kapott helyet, ami 680 szakaszt jelent, ráadásul ezeket a szakaszokat 70 csapat különféle versenyzőjével tekerhetjük végig. A versenyek között természeten helyet kapnak a háromhetesek (Tour, Giro és Vuelta) , a klasszikus egynaposok (Milano-San Remo, Paris-Roubaix), kisebb egynapos és többnapos versenyek, nemzeti bajnokságok, EB és VB is. Sajnos a Tour de Hongrie és a nemzeti bajnokság idén sem került be, de aggódni azért nem kell, hisz a Műhely-ből a megjelenést követően nem sokkal már rengeteg rajongói frissítés tölthető le hivatalosan. Ezek a frissítések általában extra versenyeket, frissített adatbázist tartalmaznak, ami kell is, hisz az idei évben is van csapat, melynek jogai nem lettek megvásárolva, így a Quick-Step-é sem.
Ha már a kerékpárosoknál tartunk. A versenyzők összépességét eddig pontokban láthattuk a játékban. Ez most megváltozott, hisz egy 6 csillagos skálát kapunk (fél csillagok is vannak). A lenti képen látható Valter Attila profilja, ahol a magyar tehetség 4 csillagot kapott. Láthatóak ezen felül a képességek különféle területekre lebontva, melyek három kategóriába lettek sorolva. Fő képességek, fizikai tulajdonságok és másodlagos képességek. Újítás, hogy ezentúl szín kódok is jelen vannak a pontszámokban, ami jóval szemléltetőbb, mint a korábbi fehér / világos zóld / sötétzöld számozás. A nem kiemelkedő képességek nem kaptak színkódot. Amiben jó egy kerékpáros, az a pontszám zöld keretet kapott. Ezen felül minél jobb az adott értékelésben , jön a citromsárga , narancssárga és piros szín. A fejlődés képessége is csillagozást kapott. Láthatjuk, hogy Valter Attila 4 csillagot kapott, ami azt jelenti, hogy a játékban jócskán fejlődni fog, de nem olyan szintre, hogy kisujjból kirázzon egy Tour, vagy egy egynapos klasszikus sikert.
A Pro Cycling Manager 2022-ben továbbra is lehetőség van egyjátékos módban és multiplayer módban való versengésre. A multiplayer móddal kezdenénk, mert itt nem sok változás történt, konkrétan semmi. Továbbra is lehet pályán és országúton versengeni más játékosokkal, egy szakaszon, vagy több napos eseményeket létrehozva. A versenyeken elért eredmények után pontokat kapunk és ezeket nézegethetjük a rangsorokban. Csatlakozhatunk klánokhoz is, hogy csapatokba verődve élvezetesebb online versengést kapjunk.
Az egyjátékos mód négy játékmódot jelent. Megmondom őszintén a pályaversenyzéssre nem szeretnék sok időt fecsérelni, mert valahogy nekem szürke ló a játékban, az országúti kerékpározást jobban szeretem. A Track módban 7 különféle versenyszámban indulhatunk az AI ellen és a multiplayer szekcióban más játékosok ellen. Ott van aztán a "One-off Race" melyben kiválaszthatunk egy peferált szakaszt, vagy akár a Tour de France egészét, vagy annak néhány kiválaszott szakaszát is végigtekerhetjük. Aztán igazából innen lesz érdekes a játék, ugye a CAREER és a PRO CYCLIST mód.
CAREER:
A karrier módban a preferált csapatunk kiválasztása után jön a komoly meló. Karrier módban ugyanis nem csak versenyeznünk kell, hanem vezetni a csapatot, személyzetet, ügynököket, kapcsoltot kell tartanunk a szponzorokkal. A versenynaptár kimondottan zsúfolt, el kell döntenünk melyik eseményen milyen erős csapattal veszünk részt. Néznünk kell azt is, hogy a szponzor melyik eseményen szeretné, ha a csapat eredményes legyen, tehát nehéz feladat lesz beosztani a kerékpárosokat, hisz nem gépek, nem tekerhetnek egy szezonban 100-150 versenynapot.
A játékban fontos szerepe van a tehetségkutatásnak, hisz ha a jövő csapatát szeretnénk építeni, akkor fiatal titánokra lesz szükség. Persze a scouting összetett, hisz különféle régiókból kell a kerékpárosokat összevadászni és az sem mindegy, hogy a megfigyelőink mennyire vannak a helyzet magaslatán. A megfigyelők rendszeresen információkat küldenek a tehetségekről, így az egyre részletesebb kép alapján tudunk majd dönteni, hogy a kerékpáros kell e a csapatunkba, vagy sem. A játékban újítás, hogy a korábbi epizódokhoz képest a néhányszáz generált kerékpáros száma 3000 fölé emelkedett, 129 országból (korábban 50 országból lehetett toborozni), így nagyobb a merítés lehetősége. A szezononként generált versenyzők egy része univerzális lesz, képességeik nem korlátozódnak adott területre, találkozhatunk majd olyan ifjú tehetségekkel, akikből minden területen bevethető versenyző faragható, mint pl. Wout van Aert, Mathieu van Der Poel, vagy Tadej Pogacar.
Ezen felül persze a jelennel is törődni kell, a meglévő csapatot edzeni kell és versenyeztetni, hogy jöjjenek a szép eresmények, hogy a szponzorok boldogok legyenek és jöjjön a pénz. Az R&D is szerepet kapott, hisz a vázak és kerekek fejlesztésével tovább javíthatók az eredmények. Persze alapvetően a versenyzés az, amiért a gép elé ülünk, rengeteg versenyt tudunk nyerni, ha jókor támadunk, odafigyelünk a jelekre, ha figyelünk a kerékpárosok állapotára, de ha több szezonon át szeretnénk nyüstölni a PCM 2022-t, akkor a csapat hátterére is szükség lesz.
PRO CYCLIST:
A Pro Cyclist mód a személyes kedvencem, hisz itt szinte csak a versenyzés a lényeg. Ebben a játékmódban létrehozhatjuk saját karakterünket és eldönthetjük, melyik vonalon szeretnénk jól teljesíteni. Sprinterek leszünk, az egynapos klasszikusok fontosak, vagy épp a többnapos versenyek királyai szeretnénk lenni és akár egy Tour de France-ot is megnyernénk. Ha ezt eldöntöttük, három lehetséges csapat közül választhatunk, melyek természetesen nem World Tour csapatok, hanem kisebb gárdák.
A játékmód kulcsa a fejlődési rendszer. A karakterünkkel versenyeken kell indulunk és annak, milyen gyorsan fejlődünk több alapköve is van. Először is, az elért eredményekért kapunk tapasztalati pontokat, de fontos, hogy kövessük a csapat utasításait, mert ezekért a célokért is jár pont, továbbá minden hónap végén jár pont. A kapott pontokat szintlépésre használjuk fel, minden szinttel magasabbak lesznek az általunk preferált képességek. Jobban megyünk hegyre, gyorsabban sprintelünk, jobbak leszünk időfutamon, vagy jobban szeretjük a macskaköveket. Szintlépéskor Skill is üti a markunkat, melyeket többféle célra használhatunk fel. Láthatjuk az ellenfelek képességeit, tovább lehetünk csúcsformában, évente akár többször is, többször módosíthatjuk a versenynaptárat, növelhetjük más csapatok érdeklődését, ha el akarunk majd igazolni, sőt növelhetjük a kapható tapasztalati pontok számát is.
Az elért szinteknek a választható versenyek terén fontos jelentősége van, ugyanis bizonyos rangsorolt események csak adott szint elérése után oldhatók fel, így pl. ne várjuk, hogy már első szezonunkban indulhatunk a Tour de France-on. Ahogy fejlődünk a játékban úgy jön meg majd az érdeklődés komolyabb csapatoktól, illetve a csapattagok is több terhet vesznek le a vállunkról, beállnak elénk fogják a szelet, igyekeznek elkapni a szökevényeket, ha veszélyesek ránk és nem kell többet vízhordót, vagy felvezető embert játszani. Persze a csapattagok elért eredményei után is kapunk tapasztalati pontokat, így ha a szakasz nem nekünk fekszik bátran beállhatunk segíteni.
Az erő beosztásának az adott szakaszokon nagyobb jelentősége van , mint korábban. Egy kudarcba fulladt szökés, vagy hősködés olyan szinten taccsra teheti az erőnlétünket, hogy nem lesz esélyünk arra, hogy jó helyen végezzünk. Ha a végeredményre hajtunk nem érdemes rámenni a részhajrákra, nem vadászhatunk le minden hegyi pontot és nem vihetjük fel a mezőnyt a hegy tetejére, inkább lapuljunk meg és várjuk a pillanatot, mikor eljön a mi időnk.
Bár a játék ismételten nem sokat változott az előző epizódhoz képest, de a néhány módosítás sokat dob a játékélményen, hisz átgondolt fejlesztésekről beszélhetünk. Amit kissé kevésnek tartok, az a multiplayer mód, hisz az összetettségének hiánya nem nagyon vett rá arra, hogy túlzottan belemerüljek. A grafika sem üti meg azt a szintet, amit el lehetne várni egy 2022-ben kiadott játéktól, viszont a játékélmény, az eredmények hajszolása kárpótol mindenért. A játék jelenleg 39,99 eurós áron vásárolható meg steam-en, de néhány webshop ennél jóval olcsóbban is kiszállítja. Azért ne feledjétek el, ez nem igazi sport, ha tehetitek üljetek fel kerékpárra és szeljétek a kilómétereket, persze közben vigyázzatok magatokra!