Rennsport - Vissza lehet ezt még hozni?! - TESZT
Közel 1,5 év early access időszak után, végre kilépett és megjelent a Rennsport 1.0 verziója. Bár a korai hozzáférés csak PC-n volt elérhető a szimulátoros nagyközönségnek, ahogy a fejlesztők ígérték, az 1.0 egyszerre jelenik meg PC-n, Xbox Series S/X és PlayStation 5 konzolokra is. Brutális vezetési élményt, jó hangokat, crossplay támogatást és az Unreal Engine 5 által nyújtott vizuális látványt ígérik a fejlesztők. Lássuk hát mi érkezett az 1.0-s verzióval.
2022 április 8-án a német Conpetition Company bejelentette, hogy új játékot fejleszt. 2023 nyarán csatlakozott a fejlesztéshez a lengyel Teycon fejlesztő csapat is, ezzel egy időben a fejlesztés zárt béta állapotba lépett. A zárt bétát meghívásos alapon, kizárólag az Epic Games Store-ban volt elérhető. 1 év zárt béta fejlesztést követően eljutottak a nyílt béta verzióig, majd fél év fejlesztés, visszaigazolás után korai hozzáférési szakaszig jutott a szimulátor. Itt már bárki kipróbálhatta a játékot ingyen és bérmentve. Idén, év elején bejelentésre került a konzolos verzió, amit a Nacon kiadó fog publikálni.

Az Eary Access szakaszban free to play modellt alkalmaztak, ami ekkor azt takarta, hogy minden autóért, a játékbeli Renn valutával lehetett megvásárolni. Ezt elsősorban versenyzéssel, feladatok teljesítésével lehetett megszerezni, vagy egy kis pénz ráfordítással akár venni is lehetett. Sokszor előfordult, hogy csak vásárolt autóval vagy pályán voltak versenyek, így ez sokak szemében nem tetszést váltott ki.
Az 1.0 érkezésével ez teljesen megváltozott. A korábbi free to play modell megszűnt, a Standard és a Deluxe kiadások közül választhatunk. Utóbbi DLC-ket tartalmaz az alapjáték mellett. A Battle Pass rendszert teljesen kihajították a játékból, hogy a játékosok inkább az egy vagy többszemélyes versenyzést válasszák, a „kötelező” feladatok teljesítése helyett. A Renn valuta ugyan megmaradt a játékban, de már nem úgy használható ahogy az korábban működött. Autók és pályák vásárlása helyett, a birtokolt autóinkra tudunk belőle vásárolni festéseket, karakterünkre sisak festést vagy a versenyzői licensünk hátterét tudjuk kicserélni másikra.

Szerencsére tartalommal nem állunk rosszul. Az alapverzió 17 autót és 13 pályát tartalmaz.
A 18 autó elég széles palettán változik, a TCR autótól a Hypercar-ig minden megtalálható a programban. Így a GT versenyzők számára jó etalon lehet a Rennsport megvásárlása. GT3 kategória amiben igazán bővelkedik a játék, az Astontól a McLarenen keresztül a Porscheig minden megtalálható. Emellett TCR és egyéb GT4-es autók is tarkítják a mezőnyt. Van viszont olyan kategória is, amiben jelenleg 1 autó található, ezeket reméljük később újabbakkal egészítik ki. Így nem csak egy, valamilyen kupás sorozatnak lehet majd csúfolni, ha épp azzal az adott autóval szeretnénk versenyezni.

2 érkező DLC-nél már tudni lehet a tartalmát is.
Az Endurance Classic Part1 2025 decemberében jelenhet meg, amely 1 pályát, a legendás Le Mans-i 24 órás helyszínét tartalmazza és 3 új autót hoz magával.
A Touring Classic part 1 DLC pedig valamikor 2026-ben érkezik. Pálya még nincs bejelentve mellé, 4 új autó viszont már egész biztosan a csomag része.
Pályából sem áll rosszul a játék. 14 darab található az alapjátékban. Ebből 8 ismert pálya mint például Spa, Monza, Nürburgring, Daytone. De vannak community kreált pályák is, ezeknek a száma jelenleg négy. Természetesen folyamatosan bővül a kínálat, ahogy a korábban írt decemberben megjelenő Le Mans.

Az Unreal Engine 5 nyújtotta lehetőségeket szépen kiaknázzák, bár vannak olyan dolgok aminek a megvalósítása hagy némi kérdőjelet az emberben.
Egy biztos, hogy a látvánnyal nincs gond. PC-n maximális grafikán nagyon szép a játék. És a játékosok visszajelzései alapján jól is fut. Konzolon visszafogottabb a látványvilág. Főleg a textúrák részletességében észrevehető, és ez leginkább fotó módban a legfeltűnőbb. Elég lelombozó tud lenni, amikor egy közeli képet szeretnél készíteni az autódról, majd észreveszed, hogy a matricázás elég gyenge minőségben jelenik meg. De hát valamit valamiért. A jelenlegi konzol generáció már 5 éves, megvannak ezeknek a hardvereknek a limitje is. És nyilván az UE5 sem egy erőforrás barát game engine, bármennyire is fut jól a játék PC-n. Matricák mellett az élsimítás ami még szembe tud tűnni. Egyébként játék közben ezek nem zavaróak. A belső tükrök gyenge minősége viszont annál inkább. Főleg, hogy a látó távolság limitálva van, egy bizonyos távolság felett már csak egy kék háttér látható, ami egyébként engem kifejezetten zavart. Kíváncsi lennék, hogy ennek a kivételével mennyi erőforrást nyertek pluszban az engineből.
Fontos kiemelni, hogy jelenleg nincs dinamikus időjárás a játékban. Az éjszaka és a nappal változása természetesen elérhető, viszont eső jelenleg nincs a játékban. Ez elég érthetetlen dolog ilyen hosszú fejlesztési idő után, de reméljük, hogy hamarosan egy frissítés részeként bekerül a játékba.

A teljes értékű crossplay támogatás is kiváló ötlet volt. Ugyan az a fizikai motor fut minden platformon, így a konzolos verzió 100%-ban megegyezik a konzolos verzióval. A legnagyobb kihívó és játékos bázissal rendelkező Assetto Corsa Competizione esetében is az a helyzet, hogy PC-n egy sokkal előrébb tartó verzió fut, míg a konzolos kiadás egy butított verzió. Nem sokkal, de eltér a kettő egymástól, pont ezért van csak az Xbox és PS között crossplay funkció.
A Rennsport esetében viszont nem így van. Ezért is tud a konzolos a PC-s játékossal is játszani. Ezzel egy sokkal nagyobb játékos bázist tudnak létrehozni. Persze a crossplay funkció egy gombnyomásra kikapcsolható, ha valaki csak az adott platform játékosaival játszana.
És, ha már a fizikai motornál tartunk, nem árt beszélni egy kicsit az autók viselkedéséről sem. Mivel ez nem egy arcade játéknak készül, a segítségek kikapcsolása után válik igazán melóssá is a versenyzés. Meg kell találni a határokat a fékezés, gázadás, kanyarodás és minden egyéb fontos dologra. A szoftver remekül adja át ezeket a hatásokat, de nem minden esetben. Több óra körözgetés, és jó pár autó, pálya kipróbálása után azt vettem észre, hogy rendkívül furán kezeli néhány autó a rázóköveket. Mivel a valóságban nincs tapasztalatom egyik autó viselkedésével is, ezért nem mondhatom 100%-ra, de szerintem ennek nagyon nem így kellene működnie.

Amikor a Porsche Hypercarját vezettem, sokkal jobban éreztem a rázóköveket a kormányon, és amikor ugyan ezt egy GT3-al tettem meg szinte alig ért valami erőhatás.
Remélem ez valami hiba lesz, csak mert más szimulátornál, sokkal jobban dolgozik a műterhelés hasonló esetben. Ha viszont hiba, akkor fura, hogy nem lett javítva. Sajnos a megjelenéskor konzolon nem működött megfelelően a kormányok kezelése.
Ami viszont nagyon tetszett, az a gumik és az autó viselkedése egy elfékezés, lecsúszás, megforgást követően. Ha lecsúszol a kavicságyba, egészen sokáig lehet érezni a kormányon, hogy bizony az az abroncs jó sok kavicsot szedett össze. Vagy épp egy megforgás, elfékezés után szinte használhatatlanná vált az abroncs, és teljesen más vezetést igényel az autó.
Hangokkal hadi lábon állok. Van ami eléggé tetszetős, viszont van ami nagyon nem tetszik. Nagy Porsche fanatikus vagyok, és a GT3 RS-ből nagyon hiányzik nekem a valós versenyautó utolsó fokozatos váltó sírása. A Ford vagy az Aston V8-asa zseniálisan koncertezik a füledben. Öröm hallani amikor ezekkel az autókkal mész.

Karriermód nincs igazán a játékban, az egyjátékos rész nem sok izgalmat ígér. A sima Time Trial, Quick match, Championship persze itt is megtalálható.
A többjátékosmód ami több izgalmat rejt, itt már hús vér emberekkel játszatunk egy időben. Ami feltűnt, hogy bekapcsolt crossplay ellenér sem tolonganak az emberek a szervereken. A hivatalos eventeken legalábbis ez tűnt fel, A legtöbb lobby 5-6 emberrel indult el amikor épp játszottam, pedig délelőtt és este is próbáltam. A játékosok álltal létrehozott szervereknél pedig nem is talált szervert. Steam adatok szerint a legtöbben egyszerre játszó csak Steam játékosok száma 306 volt globálisan. És mindent az első napon amikor megjelent. Ez elég rémisztő adat egy ilyen frissen megjelent játéknál. Eközben ACC-vel jelenleg 4200 ember játszik jelenleg a világon.
A menü egyébként szép és letisztult. Modern hatást kölcsönöz. Nincs semmi féle felesleges elem, vagy opció. Szinte elsőre meg lehet mindent találni.

Összegezve a Rennsport nagy elvárásokkal indult, majd a kezdeti lelkesedés, a béta, early access időszakban csillapodott. Most a megjelenésre pedig elfogyni tűnik, de remélem, hogy vissza tudják fordítani a fejlesztők a hanyatlást, javítják azokat a hibákat amik a játékban vannak mind autó fizika és hangok terén. A később érkező DLC-k pedig minőségi tartalommal lesznek feltöltve. Erős mezőnybe érkezett és van kihívó bőven, de még nincs veszve semmi. Jelenleg egy közepes értékelést adnék rá, innen viszont már csak felfelé szabad lépkedni.
A Rennsporttot egy Xbox Series X-en és egy Fanatec CSL DD-vel teszteltük.