steelseries-rival-5-probakor-a-mindenes-harcos-teszt

SteelSeries Rival 5 próbakör – A mindenes harcos [Teszt]

2021. augusztus 29. Herczeg Balázs Egér

Korábban már olvashattatok SteelSeries teszteket az oldalon, legyen szó akár a jó öreg Sensei Raw egér tesztjéről, vagy akár az Apex Raw billentyűzetről, amelyek az önmaguk kategóriájában parádés megoldások voltak, ami különösen igaz a Sensei Raw egérre, ugyanis az évek során be kellett látnom azt, hogy egyszerűsége ellenére az az egyik legjobb egérforma a piacon, gyakorlatilag pedig érzésre olyan, mintha pontosan a kezem természetes alakjába öntötték volna, egyszóval tökéletesen passzol. Az évek során a SteelSeries bevezette ezt követően a Rival termékcsaládot, amelynek a dizájnnyelvezetét a később megjelent Sensei 310 is átvette. Ugyan Sensei egér 10. évfordulójára visszatért a legendás forma a Sensei Ten képében, az akkor már telített periféria piacon sajnos az új változat a formavilágától eltekintve csak egy átlagos megoldásnak számított. Ezzel ellentétben a Rival terméksorozat vadabbnál vadabb formavilággal rendelkező megoldásokat vonultatott fel az évek során, míg el nem értünk a mostani időszakra, ahol a jelenleg kapható Rival 310, 710, 600 és 650 kivételével az újabb változatok eldobták a háromjegyű számozást és piacra került a Rival 3 (+ a wireless modell), valamint az idén májusban bemutatott Rival 5 is, amely a legújabb tesztalanyunk.

Multi-Genre gamer egér

A dán perifériamárka a Rival 5-re egyfajta game changer egérként hivatkozik, amely leginkább az egér többgombos mivoltából adódik, ugyanis a periféria 9 extra gombbal rendelkezik. Ez önmagában nem feltétlenül tesz egy egeret többfunkciós megoldássá, azonban az előre beállított profilok a LoL-ra, a CS:GO-ra, a Fortnite-ra, a COD:Warzone-ra, valamint a WOW-ra igen. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy más játékokhoz nem passzolna a Rival 5, azonban ilyen esetekben már nem rendelkezünk előre beállított profilokkal. Alapjáraton az oldalsó extra 3 gomb az F1-F2-F3 funkciógombokra lett alapméretezetten beállítva, azonban ezeket a SteelSeries GG Engine felületén könnyedén lehet módosítani. Külön érdekesség, hogy az oldalsó Sniper gomb a 2020-as év legnagyobb meglepetést okozó játékában, a Genshin Impact-ban a Wish/mikrotranzakciós menüt hozza be, amelynek következtében én azt a gombot csak „Swipe”-nak, vagy éppen „gyötrelemnek” hívok helyzettől függően. Jó tanács bárkinek: a Gacha és a gambling rossz, értem?…

Belső felszereltség

A Rival 5 belső felszereltségét tekintve majdnem egy TOP, csúcskategóriás egérnek számít. Az egyetlen érdekes döntés az egér tervezése során talán a TrueMove Air szenzor használata volt. Az optikai szenzort a SteelSeries a Pixart-tal közösen alkotta meg, érdekessége pedig az, hogy a legtöbb TOP kategóriás egérrel nem a PMW3389-es szenzoron alapszik (mint ahogy a TrueMove Pro szenzor is), hanem a vezeték nélküli egerekbe tervezett, alacsony fogyasztású PAW3335-re. Túlzottan sok különbséget azonban nem feltétlenül lehet közöttük felfedezni. Mindkettő képes az 1-az-1-ben pixelpontos követésre, támogatják a 18 000 CPI-t (vagy DPI-t, ki hogyan szereti) a 400 IPS-es maximális sebességet, valamint 40G-s erőhatásig képes trackelni (ellentétben a 3389-cel, aminek még az 50G sem kottyan meg). Persze, hogy ezt bárki elérje, elég erőteljesen fel kell húznia magát egy játékon ahhoz, hogy 50G-s erőhatással hajítson ki egy egeret az ablakon…

Az érdekes szenzorválasztást leszámítva belsőleg teljesen okés a Rival 5. Mikrokapcsolók tekintetében a SteelSeries saját fejlesztésű, átlátszó, I54 csepp- és porálló Golden Micro kapcsolókat kapta meg, amelyek, ha hinni lehet a gyártó szavának, 80 millió gombnyomást bírnak ki. Viszonyításképp, egy általam évekig használt (50 millió leütésre értékelt) Omron kapcsolós egér több mint 4 évet kibírt az első hibás leütésérzékelés (vagy épp nem érzékelés) megjelenéséig, amely kifejezetten barátinak mondható, szóval egy olyan 5-6 éves élettartam szinte minimum elvárható tőlük.

Mindezek mellett a Rival 5 Super Mesh, könnyített harisnyázott kábelt kapott, amely tapasztalatból elmondható, hogy jobb mozgatási élményt nyújt, mint az egyszerű gumi és harisnyázott kábelek. Emellett az egér 10-zónás RGB világítással is rendelkezik, ammely könnyedén testre szabható az Engine-ben.

Kényelem és kényelmetlenség egyben

Érezhető az, hogy az egér formájának kialakításán és a végső elrendezésének megalkotásán éveket dolgozhatott a gyártó. Valahogy viszont mégsem tud tökéletes lenni, és ez nem az anyaghasználatnak, a méretezésnek, vagy éppen a formatervezésnek köszönhető, hanem a gombkiosztásnak. Több év perifériatesztelés gyakorlata megtanította azt, hogy mi a jó egér ismérve: gyors és erőteljes mozgatások közepette nem nyomódnak be az oldalsó gombok, valamint könnyedén el lehet érni minden gombot anélkül, hogy fogási pozíciót kellene váltani, vagy különleges ujjmutatványokhoz kellene folyamodni. Az utóbbi viszont nagyon nem jött össze a Rival 5 esetén, legalábbis az én esetemben nem. Ahhoz, hogy megfelelő tartást tudjak biztosítani a claw és palm hibrid fogási módszeremmel, le kell mondanom a Sniper/swipe gomb használatáról. Persze ha egy pár fokos, jobb oldalra döntött kézfogással nyúlok az egérre rá, akkor megoldható az előre elhelyezett oldalsó gomb lenyomása is, azonban az ilyesfajta kézfogás lassabb reflexmozdulatokhoz és kicsit nehezebb irányításhoz vezet. Ezt a hibát leszámítva a Rival 5 kifejezetten kényelmes. A 128,8 mm-es hossz, 42 mm-es magasság és 68,15 mm-es szélesség kényelmessé teszi a közepes és a nagyobb kacsókkal rendelkező játékosoknak akár claw, akár fingertip fogásról van szó. Kisebb kézméret esetén még a palm fogás is bevállalható, ez azonban még inkább ellehetetleníti az oldalsó gombok használatát.

A jobb kezes, ergonomikus kialakítású egér a Sniper/„Swipe” gomb és az előre-hátra extra gombok kivételével egy vertikális irányú kapcsolóval is rendelkezik (le és fel kapcsolható), amely kibővíti az alkalmazhatósági lehetőségeket. Anyaghasználat tekintetében a fekete, textúrázott borítás ABS, könnyített műanyagból készült, amelynek köszönhetően kábel nélkül az egér súlya mindössze 85 g, ami manapság egyfajta aranyközépútnak tekinthető. Egy könnyített, 60 g-os egérhez képest nehéz, egy 100 g fölötti megoldáshoz viszonyítva viszont teljesen okés.

SteelSeries GG

A SteelSeries márkanév Achilles-sarka mindig is a driveres támogatás volt, ami ugyan ellátja feladatát, de sokszor, hasonlóan a rivális márkák szoftvereivel egyetemben összeakad bizonyos játékokkal, kék halált okozhat (sajnos tapasztalat még a Steelseries Engine 2 és a Synapse 2.0 időkből), vagy csak egyszerűen összeomolhat. Erre persze gyors orvoslás az egyszeri beállítás, mentés, majd a driver törlése. Természetesen az egér plug-and-play, viszont a CPI módosításához még mindig szükséges az egyszeri driverindítás. Persze ha valaki használni szeretné, az a már jól megszokott letisztult SteelSeries Engine-t kapja meg, ahol a gombok megváltoztatásán kívül makrókat, CPI-t, valamint szenzorbeállításokat is eszközölhetünk, például a tengelyen X és Y irányba történő gyorsítást is be lehet állítani, de akár a szenzormozgást is ki lehet egyenesíteni az Angle snapping segítségével. Hogy ez persze a grafikusokon kívül kinek jó, az már egy másik kérdés….

A SteelSeries nemrégiben az Engine drivert egy új megoldásba integrálta, amely a SteelSeries GG nevet kapta meg. Lényegében ez egy gyűjtőfelület, ahol a SteelSeries fiókodba történő bejelentkezést követően el lehet néhány webes funkciót, beleértve persze a legfontosabbat, a nyereményjáték felületet, emellett a SteelSeries bevezette a Moments szolgáltatást is, amely gyakorlatilag egy Nvidia Shadowplay alternatíva. Segítségével rögzíteni lehet felvételeket, akár pár percre visszamenőleg is, ezeket pedig egyszerűen meg lehet osztani bármilyen közösségi platformon is.

Használat közben

A Rival 5 használata szokást igényel. Személy szerint nálam nagyjából 2 hétre volt szükség ahhoz, hogy adaptálódni tudjak az egér formavilágához úgy, hogy otthonosan tudjam használni. Persze az oldalsó gomb kivételével a kifejezetten nagyobb méretéből adódóan rendkívül kényelmes tud lenni, függetlenül attól, hogy milyen játékkal játszunk éppen. Azalatt a 2-3 hét alatt, amíg az egeret használtam, direkt mellőztem a saját, megszokott egerem használatát, azonban amikor egyszer-kétszer a saját egeremre rányúltam, éreztem, hogy a Rival 5-öt nem az én kezem alá tervezték. A szokást követően persze nem lépett fel különösebb kényelmetlenségi gond, sőt az oldalsó gombok mindegyikét megtanultam használni (a célzás rovására). Két hét után az Aiming Pro weboldal Hexakill módjában ugyan 96%-os pontosságot tudtam kihozni a Rival 5-ből valamivel lassabbnak éreztem magam, mint a saját egeremmel, és kevesebbet is tudtam lőni. Ettől függetlenül teljesen jó használható FPS-re az egér, így szinte biztos, hogy bármilyen másik műfajban is megállja a helyét. Külön érdekesség, hogy az RGB világítás gyárilag tartalmaz egy gombnyomást követően a világítási zónákon végigvonuló aktiválási fényeffektet, ami ugyan semmit nem tesz hozzá a játékélményhez, cserébe jól néz ki. Ráadásul más márkánál ehhez mindenképp szükséges a driver telepítése, a Rival 5 viszont anélkül is tudja ezt.

Verdikt

Összességében a Rival 5 nem tökéletes, ez persze viszont teljesen szubjektív. Kicsit nagyobb kézmérettel biztos vagyok benne, hogy a fogása tökéletes lesz valaki számára, a 85 g-os súlya pedig ideálissá teszi őt a könnyített, mégis nagy tudású egeret kereső felhasználók körében is. A SteelSeries Rival 5 tehát egy könnyedén ajánlható mindenes egér egészen addig, amíg valakinek tökéletesen beleillik a kezébe, azonban vásárlás előtt mindenképp érdemes vele valahol egy fogási próbát tenni.

A Rival 5-öt a SteelSeries hazai képviselete küldte el hozzánk, amit ez úton is köszönünk nekik!

Írta: Herczeg Balázs

Főszerkesztő-helyettes, hardver teszter

Hasonló bejegyzések: